top of page
Homepage modder.jpg
Verhalen open boeken_edited_edited_edited.jpg

Heerlense Verhalen

Bij de lange verhalen kom je via 'Lees verder' op een tussenpagina. Daar weer op 'Lees verder' klikken brengt je naar het artikel. Excuses voor dit ongemak. Dit is omdat de eerder gepubliceerde artikelen buiten de website zijn opgeslagen.
Kalender_12_29_1923_Geen_Carnaval_Corona.jpeg

Vasteloaves Virus

Hoe de Heerlense vasteloavend in 1962 ontsnapte aan een virus

DSC_0176.JPG

Een verborgen parel

Is het pand Saroleastraat 33 cultuurhistorisch erfgoed en moet het behouden blijven

1896%20station%20Heerlen_edited_edited_edited.jpg

De dag dat Heerlen 'modern' werd

Verbleekte 'gouden letteren in Heerlens historiebladen'.

‘Heerlen krijgt de autorenbaan’, ‘Autocircuit in Heerlen’ en ‘K.N.A.C. koos Heerlen’, kopten de nationale kranten op 10 februari 1934. Het plan van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (K.N.A.C.) om een automobielrenbaan aan te leggen waarop de Grote Prijs van Nederland kon worden verreden kon eindelijk worden uitgevoerd.

Heerlen krijgt een autorenbaan

Het nationale racecircuit was in 1938 op het Heerlense deel van de Brunssummerheide gepland.

In de Heerlense binnenstad is de laatste eeuw veel veranderd. Eén van de meest opmerkelijke wijzigingen, zowel visueel als historisch, hield verband met de aanleg van de spoorlijn tussen Sittard en Herzogenrath via Heerlen.

Heerlen krijgt spoor

Verbleekte 'gouden letteren in Heerlens historiebladen'.

Een monument voor burgemeester Van Grunsven, zo noemde de Limburgse Commissaris van de Koningin, dr. F. Houben, de nieuwe Heerlense schouwburg. Decennialang had de Heerlense burgervader Marcel van Grunsven plannen gemaakt voor een nieuw cultureel centrum in zijn stad. En nu, vlak voor het einde van zijn loopbaan, waren zijn plannen gerealiseerd.

Kroon op een carrière

50 jaar schouwburg aan het burgemeester Van Grunsvenplein

De Heerlense 'Venus', beter bekend als 'Morgenster', was lang zo mooi niet als haar Griekse naamgenote uit Milo. In haar jonge jaren vond men haar uiterlijk al armoedig en ook toen zij op leeftijd was kon zij maar weinigen bekoren. Slechts een enkeling liet een traan om de Morgenster, toen eind 1960 bleek dat zij spoedig uit het Heerlense stadsbeeld zou verdwijnen.

De Venus van Heerlen

De kolonie de Morgenster

Dit verhaal is nog in bewerking en zal later worden geplaatst.

Op reis met een ton

Ter herinnering aan twee Heerlense vatrollers

Het is zondag 3 september 1967, bijna kwart voor vijf ‘s middags. Op dat moment rijden de Zweden al bijna een hele dag rechts, is de Nederlandse voetbalklassieker Feijenoord - Ajax zojuist geëindigd in een 1-0 overwinning voor de Rotterdammers, douchet Willy Brokamp na zijn eerste wedstrijd als contractspeler voor MVV en eindigt op de Keulse Baan in Heerlen het laatste onderdeel van het wereldkampioenschap wielrennen: de wegwedstrijd voor de professionals.

Hellingen en Heëlesje Wink

De Wereldkampioen-schappen wielrennen 1967 in Heerlen en Voerendaal

Op 6 oktober 1955 viel de regen met bakken uit de lucht. De hemel boven Heerlen huilde. Tranen van vreugde mogen we aannemen, want op die dag stak de Heerlense wethouder en loco-burgemeester Schutgens de eerste spade in de grond voor de aanleg an een voorziening waarnaar heel Heerlen gedurende meer dan 35 jaar met smart had uitgekeken.

Heerlens grootste wens

Een tunnel aan de Willemstraat

In de Heerlense binnenstad is de laatste eeuw veel veranderd.Eén van de opmerkelijkste wijzigingen, zowel visueel als historisch, hield verband met de bouw van de eerste Hema-vestiging in het centrum.

Twee voor de prijs van één

De gezichtsbepalende geschiedenis van het eerste Heerlense Hema-gebouw

bottom of page